Hoofdpijn na een ontspannende massage

Ken je dat? Na een heerlijke ontspannende massage krijg je last van hoofdpijn. Je bent niet de enige die dat heeft!

Hoofdpijn na een massage is heel normaal. Dit is een signaal van het lichaam dat er door de massage bepaalde processen in werking zijn gesteld. Je lichaam geeft simpel weg aan dat het lichaam iets nodig hebt. Je kunt deze hoofdpijn voorkomen, echter is het belangrijk te weten wat de oorzaak van deze hoofdpijn kan zijn.

Er zijn verschillende oorzaken voor deze hoofdpijn en er zijn ook verschillende mogelijkheden die je kan doen om dit te voorkomen.

Hoofdpijn na een massage

Uitdrogingsverschijnsel.

De meest voorkomende oorzaak van de hoofdpijn na een massage is door uitdroging. Doordat er bij een massage heel veel warmte vrij komt gaan bloedvaten en haarvaten zich verwijden. Doordat deze bloedvaten en haarvaten dat doen wordt de bloedsomloop geoptimaliseerd en daarbij helpt de druk die tijdens de massage uitgeoefend wordt daar ook aan bij. Hierdoor is het gevolg dat water sneller het lichaam verlaat dus wie niet voldoende water drinkt voor en na de massage kan last krijgen van hoofdpijn als uitdrogingsverschijnsel.

Verandering in bloedcirculatie.

Door optimalisatie van de bloedsomloop gaan bloedvaten zich verwijden en doordat dit gebeurd verbeterd de toevoer naar de organen en gaan spieren ontspannen, maar ook de hersenen moeten meer bloed gaan verwerken. Het uitzetten van de bloedvaten en de extra verhoogde toevoer van het bloed naar de hersenen kan ervoor zorgen dat de ontvanger last krijgt van hoofdpijn. Het dan ook van belang dat de masseur een massage langzaam opbouwt.

Bloedsuiker gehalte veranderingen.

Door een ontspanningsmassage krijgt het lichaam te kampen met een wisseling in het bloedsuikergehalte. Door de massage kan het niveau aan adrenaline en noradrenaline in het bloed afnemen en deze hormonen bepalen juist je bloedsuikerspiegel. Als de bloedsuikerspiegel snel daalt kan dit leiden tot duizeligheid, trillerigheid en hoofdpijn. Een goed advies is om u nooit te laten masseren op een lege maag. Daarnaast adviseer ik ook om na het masseren een glas sap te drinken.

Teveel druk tijdens de massage

Heb je nog nooit een massage gehad? Dan kan de diepe druk van de massage hoofdpijn en spierpijn verzorgen. Dit gebeurd puur omdat de spieren nog niet gewend zijn. Je kan het beste voor de massage aangeven dat je voor het eerst gemasseerd wordt. Met deze informatie ik namelijk de behandeling geleidelijk opbouwen.

Hoe voorkom je hoofdpijn na een massage.

Een eerste stap met het voorkomen van hoofdpijn is om voorafgaand goed te drinken, want hierdoor kan je lichaam goed herstellen na de massage en kan het afvoeren van de afstoffen beginnen. Om uw suikergehalte op peil te houden is het verstandig om ongeveer 30 minuten voor de massage iets zoets te eten. Als laatste kan je lichte stretch oefeningen van te voren doen. Hierdoor zijn de spieren al een beetje op gewarmd en gaat het bloed al wat sneller stromen door uw lichaam. Hierna ben je helemaal klaar voor een massage.

Wat vind jij ervan?

Kunnen we jou helpen? Stuur ons een Whatsapp
Heb je onze privacy verklaring gelezen?